“Surfing mecca” Raglan

24 mei 2017 - Raglan, Nieuw-Zeeland

Hallo hallo, daar zijn we weer!

Zoals beloofd hebben jullie een tijdje niets van ons gehoord, voornamelijk omdat we vorig weekend niet zijn weg geweest. Nu kunnen we jullie wel vertellen dat jullie daarmee allemaal spannende dingen van dat weekend hebben gemist, maar dat is gelukkig niet zo! Zaterdag de 13e kwamen er een aantal participanten langs voor een studie, wat zo ongeveer het spannendste was uit dat hele weekend. Daarom gaan we maar snel verder naar ons verhaal van dit afgelopen weekend!

Dit keer stond er een klein plaatsje aan de westkust van New Zealand op de planning: het “surfing mecca” Raglan. We hadden op donderdagmiddag al een surfles gepland voor de zaterdag, maar de weersverwachting zag er toch niet zo heel goed uit toen we vrijdag weg gingen. Vol goede moed waren we toch zaterdagochtend op tijd ons bed uit, maar de wind en regen was ongekend! Toch maar even contact opnemen met de surfschool dus... Na wat heen en weer gemaild te hebben, kregen we te horen dat de condities perfect waren om te surfen, maar dat ze het heel goed zouden begrijpen als we op zondag wilde komen. Voor zondag was er namelijk niets anders dan zon en géén wind voorspeld! Van ons besluit hebben we absoluut geen spijt gehad, want zondag was het inderdaad heerlijk weer om te surfen! Maar daar komen we zo nog even op terug.

Met de in het water gevallen planning van zaterdag, moesten we iets anders bedenken om de dag op te vullen. Gelukkig hadden we wel al een beetje research gedaan en gingen we ’s middags op pad richting de Bridal Veil Falls. Toen we daar uit de auto stapte, werden we zowat omver geblazen, maar het was gelukkig nog wel droog. Dat hebben we later toch moeten herzien, aangezien er onderaan bij de waterval toch wel veel nevel viel. En natuurlijk hadden we het geluk dat het op onze terugweg ook nog eens begon te regenen. Een goeie keuze geweest om niet te gaan surfen dus. Na bij deze mooie waterval te zijn geweest, zijn we met de auto langs een aantal strandjes gereden. De kust rondom Raglan en andere stadjes staat bekend om zijn mooie, unieke strandjes waar goed gesurft kan worden. Hoewel er dus niet veel gesurft werd, hebben we wel (voornamelijk vanuit de auto) kunnen genieten van de mooie omgeving. Hiermee hebben we toch nog de hele dag kunnen volmaken, en als lekkere afsluiting hadden we het wel verdiend om die avond uit eten te gaan! Het “stadscentrum” van Raglan is niet heel groot, maar wel heel druk bezocht. Eén lange straat met aan beide kanten allerlei restaurantjes, waar je heerlijk kan eten! Bas voelde zich helemaal op zijn plek: weg uit de grote stad, met een strand en klein dorp binnen handbereik :)

Zondagochtend was het een wereld van verschil toen we ons bed uitkwamen: geen harde windstoten, geen getik op het dak van de regen, maar zonneschijn en geen zuchtje wind! We hoefde pas om 1 uur bij de surfschool aan te treden, dus we hadden nog een hele ochtend om lekker te relaxen. Met dit mooie weer wilde we natuurlijk ook weer eventjes die mooie strandjes bekijken en dat is precies wat we hebben gedaan. Voor een tweede keer gingen we naar Ngarunui Beach, het strand waar we later ook gingen surfen. Hier zijn we vanaf de parkeerplek helemaal naar beneden gelopen, het strand op en daar gingen we alvast even het water voelen voor die middag. Verbazingwekkend genoeg was het lang zo koud nog niet als dat we hadden gedacht. Na een vroege lunch gingen we op pad naar de surfschool, waar we eerst nog wat instructies zouden krijgen. We werden opgevangen door een echte Kiwi, een relaxte jongen die de surfschool runde met zijn partner. We zouden die middag les krijgen met nog maar één iemand anders erbij; het was zowat een privé les. Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats van het strand, moesten we ons in een wetsuit hijsen en met de surfboards naar het zwarte strand lopen. (Dit zwarte zand is te danken aan een mix tussen ijzer oxide en het vulkanische gesteente en beslaat een groot deel van de westkust van het Noordereiland). Op het strand gingen we eerst nog een warming-up doen met wat ademhalingsoefeningen en een aantal technieken oefenen op het droge voordat we het water in konden. Ongeveer twee uur later kwamen we vermoeid maar tevreden het water uit. Bij Bas ging het aardig goed en hij ging zelfs een aantal grotere golven pakken met de instructeur; Debbie bleef lekker aankloten in de “kleine” golfjes dichterbij de kust J We horen jullie het al denken, na het bekijken van de foto’s: “waar zijn nou die stoere actie foto’s van al dat gesurft van ze?!” want die zijn namelijk wel gemaakt! Wij krijgen ze als het goed is aankomende weekend tot onze beschikking en dan willen we ze graag met jullie delen! (Ja, zelfs die foto’s waar we van onze board afvallen, want die zullen er zeker weten tussen zitten).

Anyway, hopelijk kunnen jullie weer een beetje genieten van onze foto’s en dit vermakelijke verhaal. Aankomend weekend blijven we weer in Auckland omdat er op zaterdag weer een aantal participanten komen. Na aankomend weekend hebben we nog twee langere weekenden in het verschiet en dan zijn we alweer bijna klaar! Voor het weekend van 3 mei staat het Coromandel Peninsula op de planning: een schiereiland ongeveer 2 uur rijden bij Auckland vandaan waar je prachtige wandelingen kan maken. Dat weekend hebben we geluk, want op maandag de 5e is het the Queen’s Birthday en hebben we dus vrij! Dat wordt dus 3 dagen Coromandel onveilig maken.

Aankomend weekend hopen we jullie dus te verblijden met onze coole actie surffoto’s en misschien een kleine update over onze verder avonturen hier. Tot die tijd: geniet van het lekkere weer in Nederland, want hier begint het steeds een beetje kouder te worden!

1. Daan Cornelissen:
    2 juni 2017
    Hoi Bas & Deb, jullie houden ons goed op de hoogte met de leuke verslagen en de foto's , ik geniet mee met jullie trips!
  2. Beekies:
    9 juni 2017
    Cool hoor surfen! Leuk om weer jullie verhaal te lezen.