Marvelous Milford Sound

30 juni 2017 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

[di 27/6 tot vrij 30/6]

Hi there again! Voor degene die het misschien hebben gemist: dit is al ons tweede blog sinds we uit Auckland zijn vertrokken. We gaan per locatie een verhaaltje voor jullie schrijven en dit bij de eerstvolgende mogelijkheid tot wifi uploaden op ons blog. Het kan dus zijn dat er 2 a 3 blogs direct achter elkaar worden geüpload. We zullen ons best doen om het een beetje duidelijk te houden (zie data bovenaan), maar ben je een paar dagen kwijt uit onze reis? Kijk dan even naar het vorige blog!

Zo, dan nu Milford Sound! Of toch niet… Vanaf Mt. Cook zou het een goede 6 ½ uur rijden zijn naar Milford Sound, dus we hadden een overnachting gepland in Arrowtown. Dit is een klein dorpje vlak boven Queentown, waar nog best veel te doen is. Op dinsdagochtend waren we vertrokken richting Queenstown, om te kijken of ze daar ons voorruit konden maken. We hadden blijkbaar een sterretje gereden vlak onder de ruitenwisser en na een nacht vriezen + de blazer op het voorruit, was het sterretje uitgegroeid tot een ware barst. In Queenstown waren ze echter zo druk met reparaties dat ze de eerst komende twee weken geen plek hadden en hetzelfde gold voor Wanaka. Ze konden ons echter wel helpen door te vertellen dat de barst geen gevaar gaat opleveren en dat we er prima mee door kunnen rijden. Zo gezegd, zo gedaan, en we zijn braaf doorgereden naar de supermarkt om nog wat dingetjes in te slaan voor Milford Sound. Daarna zijn we terug gereden naar Arrowtown, waar we een wandeling rondom Lake Hayes hebben gemaakt. Ook dit meer was weer erg reflecterend en we konden hierdoor bijna niet meer zien waar de berg eindigde en waar het water begon. Na deze benenstrekkende wandeling waren we naar de camping in Arrowtown gegaan om de nacht door te brengen. Mogen jullie raden wat we daar gedaan hebben… jullie dachten vast allemaal “vroeg naar bed” en dat klopt helemaal! We zouden woensdagochtend om 7 uur naar Milford Sound vertrekken, zodat we er op tijd zouden zijn en onderweg nog een hike konden doen. De weg vanaf Te Anau naar Milford Sound was ontzettend mooi (met veel bochten) en er waren vele mogelijkheden om de omgeving te verkennen. Bas had al wat vooronderzoek gedaan en had voorgesteld om naar Lake Marian te hiken. Rond 12 uur waren we begonnen met deze hike, maar het werd al snel een klim. Niet wetende hoe ver we omhoog zouden gaan, zijn we stug door geklommen totdat we anderhalf uur later, en circa 500 meter hoger, bij Lake Marian stonden. Nu mogen jullie weer iets raden, een eigenschap van dit meer… Wat jullie vast allemaal te binnen schoot was “onwijs mooi reflecterend” en ook dat is weer helemaal correct! Wij weten ook niet wat het is, there’s just something in the water here Bij Lake Marian hebben we nog een half uurtje rondgelopen, paparazzi gespeeld en wat gegeten voordat we aan onze terugweg begonnen. Eenmaal beneden zijn we in de auto gestapt en hebben we het laatste half uurtje naar Milford Sound afgelegd. Hier waren we rond 5 uur ’s middags en zo konden we de iconische bergen van Milford Sound met een zonsondergang in actie op de foto zetten.

De volgende ochtend mochten we lekker uitslapen, joepie! Als je half 8 uitslapen kan noemen… Om 9.45 moesten we namelijk op de boot staan om Milford Sound by water te verkennen! Tijdens de cruise kregen we een leuk verhaaltje van de guide te horen, met interessante feitjes over Milford Sound en de omgeving. Zo is Captain Cook er niet één, maar twee keer langs gevaren, denkend dat het een kleine baai was in plaats van een fjord. Milford Sound is dus ook eigenlijk geen Sound (door een rivier uitgesneden) maar een fjord (door een gletsjer uitgesneden). Maar ja, wie hoor je nou “Milford Fiord” zeggen? Tegen het einde van de cruise werden we nog even afgezet bij het Underwater Discovery Facility, waar we nog even mochten rondkijken. Door de unieke omstandigheden die de gletsjer heeft veroorzaakt, komen er in het water van Milford Sound talloze diersoorten voor die normaal gesproken op 1 à 2 km diepte in de oceaan voorkomen, terwijl ze in Milford Sound op 10 m diepte voorkomen. Na onze cruise zijn we even terug gegaan naar de camping, hebben we weer wat energie opgedaan met broodjes pindakaas en zijn we daarna naar ‘The Chasm’ gereden. Wederom een harstikke mooi uitzicht over een rivier met groene bergen op de achtergrond. Hier kwamen beide Wouter en Debbie erachter dat er wat coole special effects op hun camera zat en daar hebben we dan ook een leuke fotoshoot mee gehouden. Hierna zijn we terug gegaan naar de camping en hebben we wat foto’s uitgezocht om bij de blogs te uploaden en hebben we een paar potjes Yahtzee gespeeld.

De volgende ochtend wilde we op tijd vertrekken zodat we nog een hike konden doen als we Milford Sound uitreden. Het was echter ’s nachts gaan regenen en ’s ochtends nog niet opgehouden… We  zijn wat langer in bed blijven liggen en hebben het wat rustiger aan gedaan. Om 9 uur zijn we in de zeikende regen vertrokken en we werden onderweg gegroet door vele watervallen. Zoals ons tijdens de cruise was verteld, heeft Milford Sound circa 200 regendagen per jaar, met een gemiddelde van 6.7 meter aan regenval! Ter vergelijking: in het Amazone gebied is dit ongeveer 3 meter per jaar. De regenval kan dus voor vele tijdelijke watervallen zorgen, wat een spectaculair en afwisselend uitzicht geeft over de bergketens. De hike die we in eerste instantie wilde doen, hebben Bas en Wouter alleen gelopen. Ingepakt tot aan hun neus in waterdichte kleding (inclusief charmante regenbroek) gingen ze een hike van circa 3 uur heen-en-weer tegemoet. Ongeveer 1 uur en 15 minuten later stonden ze kletsnat weer bij de auto, hongerig maar voldaan. Zonder sloompie Debbie konden ze de hike veel sneller lopen Na het onhandig uitkleden uit hun regenkleding, zijn we het laatste uurtje van de route terug gereden naar Te Anau, “the gateway to the fiords”. Hier hebben we een leuke, korte wandeling langs het Te Anaumeer gemaakt, het twee na grootste meer van NZ! Bij terugkomst hebben we onszelf lekker getrakteerd op een etentje en zijn we achter de computer gedoken om deze update voor jullie werkelijkheid te maken.

Voor de komende dagen staan Queenstown en Wanaka op het programma, waar we onder andere gaan skydiven, spanneeeendd! Hier zullen we waarschijnlijk wat beter toegang hebben tot internet, dus als onze parachute het ook wil, zullen we jullie gauw daarna vertellen hoe het was! Tot die tijd, geniet van onze mooie foto’s van Milford Sound (en Mount Cook, zie het vorige blog!) en wacht op smart op ons nieuwe blog

1. Maarten:
    Super leuk weer!!
  2. Peps:
    Wel druk!
  3. Beekies:
    30 juni 2017
    Jullie verhalen zijn weer heerlijk om te lezen. Zo fijn om even mee te genieten, van de blog en de schitterende foto's! Veel plezier xxx
  4. Mams:
    5 juli 2017
    Lang of kort blog, het maakt mij niets uit ;-) Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. De mooie foto's maken het verhaal helemaal compleet.