Captain Cook

30 juni 2017 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

[za 24/6 tot di 27/6]

Hallo hallo, daar zijn we dan eindelijk! Nog net niet bevroren, maar het is zeker een stukje kouder hier op het Zuidereiland dan dat het in Auckland was. We zullen een stukje terugspoelen om jullie helemaal bij te praten: zaterdag de 24e vlogen we van Auckland naar Christchurch om ons roadtrip avontuur te beginnen. Onze vlucht was om 11 uur ’s ochtends waardoor we bij aankomst genoeg tijd hadden om rustig de camper op te halen, wat te lunchen en naar onze eerste overnachtingsplaats te rijden. Na een snelcursus campervan (o.a. “hoe bouw je je tafel om naar je bed” en “wat moet je vooral niet vergeten?” Antwoord: je elektriciteitskabel) en een tripje langs de supermarkt, waren we onderweg naar Lake Tekapo. Dit was nog ongeveer 3 uur rijden vanaf Christchurch en we kwamen dan ook in het donker aan. Ideaal voor de eerste avond op een camping, met een campervan waarmee je niet bekend bent (not…). Na een iets wat koude nacht, begonnen we de volgende ochtend met een hike naar Mt. John. Deze berg ligt pal naast Lake Tekapo en je hebt dan ook mooi uitzicht over het meer als je eenmaal boven staat en het niet te bewolkt is. “Lucky us” was het erg mistig, dus we hebben een beetje staan kou kleumen, een paar foto’s kunnen maken en hebben we het daarna toch maar opgegeven. Eenmaal beneden zijn we in ons rijdende huis gesprongen om richting Mount Cook te gaan. Dit was ook nog een goede anderhalf uur rijden, maar het werd steeds helderder tijdens de reis en de route was zeker geen straf om te rijden. We werden omringd door hoge bergen met witte sneeuwtoppen en mooie meren. Die middag hebben we meteen een andere hike gelopen, genaamd ‘Hooker Valley’. Deze vallei is ontstaan door een terugtrekkende gletsjer en gaf bij het eindpunt een ontzettend mooi uitzicht op Mount Cook. Na deze hike was het tijd om naar onze campground te gaan, die een beetje in the middle of nowhere lag. Dit gaf wel het voordeel dat we ‘s ochtends tijdens zonsopgang de bergketens mooi konden bewonderen. [Even voor de beeldvorming: het was nu maandag 26 juni]. Voor deze tweede dag in Mount Cook hadden we drie hikes gepland staan en we begonnen met de Red Tarns. Dit is een bijzonder vegetatietype en komt niet zo veel meer voor, alleen op de heuvel die we moesten beklimmen tijdens de hike. Anderhalf uur later en 333 meter hoger, hadden we een panorama uitzicht over Mt Cook Village, Mt Cook en de omringende gebergtes. Alsof dat nog niet hoog genoeg was, zijn Bas en Wouter nog een stuk verder omhoog geklommen en hebben daar ook de andere kant van de vallei kunnen bewonderen. Rond 12 uur stonden we weer beneden bij de auto en konden we verder naar het volgende punt: Kea Point Walkway. Dit was maar een korte hike die uitzicht gaf op het Meuller Lake, die in de Hooker Valley ligt en dus ook is gecreëerd door de kleiner wordende gletsjer. Dit was nog goed te zien door de muur van puin die de achterwand van het meer vormden.

Als laatste zijn we op die dag nog naar de Tasman Glacier gegaan. Met een aantal flinken trappen omhoog werden we uiteindelijk beloond met een [alweer] onwijs mooi uitzicht over een meer en de Tasman gletsjer in de verte. Omgeven door puinwaaiers bestaande uit voornamelijk zwart gesteente en de Tasman gletsjer in de linker achterhoek, was dit meer ontzettend blauw. We hadden het precies goed getimed, want we stonden nog geen 10 minuten boven (in het zonnetje) toen het aardig begon dicht te trekken en de wind opstak. We zagen het meer van helder blauw naar grijsachtig verkleuren en zijn maar weer naar beneden afgedaald. In de namiddag hebben we nog even in de gezamenlijke ruimte (met open haard) van de campground gezeten om wat foto’s en dergelijke te ordenen en zijn we op tijd naar bed gegaan (wanneer niet eigenlijk). De volgende ochtend zouden we op tijd richting Arrowtown/Queenstown vertrekken, wat een goede 4 uur rijden was.

Willen jullie verder lezen over wat we hebben gedaan in Arrowtown en Milford Sound? Klik dan snel door naar ons volgende blog! We willen voor jullie gemak het graag een beetje kort houden, en geen ellenlang blog hebben waarin we alles in één keer vertellen (en je niet meer weet hoe ver je naar beneden heb gescrold). We zullen dus, wanneer dit kan, per locatie een blog uploaden met de bijbehorende foto’s. Zo zal het voor jullie, en ons, het overzichtelijkst blijven (sorry voor de mensen die een mail ontvangen, zodra we meerdere blogs kunnen uploaden, doen we dit uiteraard meteen, en direct achter elkaar). Mis je dus een deel van onze reis? Kijk even naar een voorgaand blog die je misschien over het hoofd hebt gezien!