The Beautiful Bay of Islands

8 mei 2017 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Lezerswaarschuwing: dit wordt een langere blog dan jullie gewend zijn.

Zoals we al hadden gezegd, mochten we afgelopen weekend op vrijdag ‘vrij’ nemen, omdat we aanstaande zaterdag moeten werken. Een perfect lang weekend om naar the Bay of Islands te gaan dus! Met een mooie weersvoorspelling in het vooruitzicht, zijn we donderdagavond in 3 uur naar Paihia gereden. Dit is een van de centralere plaatsen in the Bay of Islands, met 1960 vaste inwoners. We kwamen ’s avonds laat aan bij een dicht hostel, hoe moesten we onze kamer inkomen? Gelukkig had de eigenaresse veel vertrouwen in haar medemens, want onze sleutel lag in een bakje waar eigenlijk iedereen bij kon, en op een groot whiteboard stond geschreven in welke kamer we zaten.

Vrijdagochtend zijn we het weekend met mooi weer begonnen: bijna 20 graden en volop zon! Helaas konden we er toen nog niet veel van genieten, want we hadden een lange reis voor de boeg. Cape Reinga is het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland en nu we toch “in de buurt waren” moesten we daar natuurlijk ook even heen. Het was nog een goede 3 uur rijden, maar dit was zeker geen straf met alle onwijs groene en mooie landschappen die we hebben gezien! Als tussenstop hebben we even gesandboard op de Te Paki Sand Dunes. Hier zijn we lekker gezandstraald en hebben we het hele weekend overal nog zand vandaan geschud… Ondanks deze zand douche was het wel erg leuk om te doen en er zijn dan ook wat leuke filmpjes uit voortgekomen. Na deze zanderige ervaring hebben we het laatste stuk naar Cape Reinga afgelegd. Hier aangekomen was het nog heerlijk weer, maar in de verte hing er toch wel een regenwolk op de loer. Laten wij nu gewoon hartstikke positief richting het uitzichtpunt zijn gelopen in korte broek en slippers. Once again kan je niet uitgaan van het Nieuw Zeelands weer, want die regenwolk hebben wij dus op onze pet gekregen. Gelukkig deed  dit niets af aan het mooie uitzicht (en konden we een beetje droog staan onder de vuurtoren). Na hier een klein uurtje rond te hebben gelopen, zijn we weer richting de auto gegaan om onze 3 uur durende terugreis te beginnen.

De zaterdag stond in het teken van het verkennen van één specifiek eilandje in the Bay of Islands: Urupukapuka. Een hele mond vol, maar de trip was het zeker waard. Om 9 uur stapte we, met vijf andere leeftijdsgenoten, op de ferry richting Otehei Bay. Eenmaal aangekomen kon je verschillende kanten op om hikes te doen. Wij zijn een kant van het eiland gaan verkennen via meerdere routes. Het was een adembenemend groen eiland, zoals de foto’s ook zullen laten zien. We hebben het lekker rustig aan gedaan en zijn hier en daar gestopt om even te zitten en van alle rust te genieten. We zijn tijdens drie uur werkelijk niemand tegen gekomen en het eiland is nog niet eens 500 hectare groot! Helaas konden we hier niet de hele dag blijven, omdat het nu “winter” is en de laatste boot om half 3 weer terug gaat. Toch hebben we een heerlijke ochtend en middag kunnen genieten in korte broek en t-shirt en we hebben zelfs nog eventjes gekayakt. Eenmaal terug aangekomen in Paihia zijn we nog eventjes naar Haruru Falls gereden. Deze lag dichtbij Paihia en het was een schattige, hoefijzervormige waterval. Hier hebben we eventjes kort genoten van het uitzicht voordat we weer terug naar het hostel gingen.

Ongelofelijk hoe snel de tijd voorbij kan gaan, maar het was zowaar al weer zondag ochtend. Onze laatste dag in the Bay of Islands, onze laatste zonnestraaltjes en (waarschijnlijk) onze laatste kans om ergens een duik te nemen. We begonnen de dag weer met een hike, dit keer naar de Rainbow Falls. Deze track van circa anderhalf uur heen en dus weer terug zou in totaal 8.6 kilometer zijn. Onderweg kwamen we veel kleinere watervallen tegen en ook al een ietsjes grotere genaamd Wharepuke Falls (wat ze hier toch met benamingen hebben…). Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij de Rainbow Falls waar we inderdaad ook constant een kleine regenboog konden zien. Tijdens de hike waren we drie hardlopers tegen gekomen en er was dus ook helemaal niemand bij de falls zelf. Bas wilde graag de acrobaat uithangen om een foto bovenop de waterval te krijgen. Dit ging niet zonder slag of stoot en hij heeft tot op zijn onderbroek in het water gestaan. Al met al was het toch uiteindelijk gelukt en kunnen jullie nu mooi ‘where’s Bas?’ spelen met de foto’s. Na onze hike hebben we, als de echte toeristen die we zijn, de toeristische route langs de kust van the Bay of Islands gevolgd. Na iedere bocht konden we wel weer een mooi(er) uitzicht bekijken. Allereerst zijn we naar Matauri Bay gereden, waar we een uurtje op het strand hebben gelegen en zelfs nog even een duik hebben genomen! Nou ja, duik.. het was meer een snel dipje, want het water was toch al best koud. Hierna zijn we doorgereden naar verschillende baaitjes, waaronder Taiaue Bay en Tauranga Bay. Allemaal waren het stuk voor stuk fantastisch mooie baaitjes, waar geen kip te bekennen was. Voldaan en tevreden met alle mooie uitzichten van die dag, zijn we terug gereden naar Paihia waar we nog wat gegeten hebben. Daarna mochten we onze reis richting Auckland al weer inzetten, teleurgesteld dat het weekend zo snel voorbij gevlogen was. Tot nu toe is dit toch echt wel de highlight van New Zealand voor ons geweest! Wie weet, als de tijd én het weer het nog toelaten, dat we hier nog eventjes terug komen om te genieten.

Aankomende week hebben we een drukke week voor de boeg, met veel participanten voor onze onderzoeken. Omdat we aankomende zaterdag ook moeten werken, zullen we dus niet veel spannende dingen meemaken. Volgende week zal er dus waarschijnlijk geen blog komen. (Stiekem doen we dit natuurlijk om jullie allemaal te laten bijkomen van alle foto’s en dit ellenlange verhaal )

p.s. er staan onwijs veel leuke strandhuisjes, voor de investeerders onder jullie (papa’s…..)

1. Peps:
    8 mei 2017
    Het valt wel op dat het overal vreselijk druk is. Als het maar niet teveel went.
  2. Beekies:
    13 mei 2017
    Thanks voor jullie fijne blog en super mooie foto's!!